صبح صادق >>  بازار >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۶۱۵۰۹

توسعه تجارت و ثبات بازار ارز

پایگاه بصیرت / محمد کهندل/ گروه اقتصاد
یکی از موضوعات مهمی که باید بخشی از دستور کار مهم دولت چهاردهم باشد، توجه به توسعه تجارت خارجی به دلیل اثرگذاری این مؤلفه مهم بر رشد و رونق اقتصادی است. این موضوع  اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا به هر میزانی که حجم مبادلات تجاری ما با خارج از کشور بزرگ‌تر شود، ارزآوری بیشتر شده و ثبات اقتصادی و ارزی ایجاد می‌شود. در صورت بی‌توجهی به مسئله بسیار مهم توسعه تجارت خارجی، بی‌شک حجم اقتصاد ایران کوچک می‌شود و به تبع این وضعیت، ارزآوری نیز کاهش می‌یابد. بنابراین، باید منتظر اثرگذاری هر چه بیشتر شوک‌ها، اعم از اقتصادی تا سیاسی روی قیمت ارز و بازار ارز کشور باشیم. وقتی حجم بخش تجارت خارجی ایران کوچک باشد، شوک‌پذیرتر می‌شود. بنابراین، حتی کوچک‌ترین تکانه‌ها نیز می‌توانند اقتصاد را از خود متأثر کنند و دیگران در این عرصه در فضای خارج از اقتصاد ایران می‌توانند عرض اندام کرده و اقتصاد کشور را از طریق ایجاد شوک ارزی دستخوش تغییراتی کنند که در نهایت به نفع انتظارات تورمی و زیان مردم و بالا رفتن قیمت کالاها و خدمات تمام می‌شود. خوشبختانه، دولت شهید رئیسی و بانک مرکزی در طول سه سال گذشته توانستند با ثبات اقتصادی و تعامل با کشورهای گوناگون و عضویت در سازمان‌های همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی، زمینه‌های لازم برای توسعه و بزرگ شدن حجم تجارت خارجی ایران را فراهم کنند. بنابراین، انتظار می‌رود دولت چهاردهم همین روند مثبت را ادامه دهد.
مدیریت عرضه و تقاضای ارزی را می‌توان یکی از دستاوردهای مهم این دولت عنوان کرد؛ چرا که دولت از طریق انعقاد قراردادها، مبادلات و تفاهم‌نامه‌های دو و چندجانبه با کشورهای گوناگون زمینه‌ساز ورود ارز بیشتر به کشور و گسترش تجارت خارجی شد.
وقتی بانک مرکزی دولت شهید رئیسی، دیپلماسی ارزی را در پیش گرفت و به تبع این رویکرد قراردادهایی با بانک‌های مرکزی کشورهای همسایه و منطقه منعقد شد، نیاز به دلار و یورو در اقتصاد کشور تا حد قابل توجهی برطرف شد. انعقاد قراردادهای متعدد با چین، روسیه و کشورهای منطقه و ... از نظر تأمین ارز بسیار مهم بود؛ به همین دلیل شاهد کاهش تقاضای دلار و توازن در بازار ارز هستیم.
مدیریت بازار ارز حائز اهمیت است؛ چرا که ارز مورد نیاز واردات مواد اولیه و کالاهای اساسی کشور را به درست‌ترین و آسان‌ترین شکل ممکن در اختیار تجار و بازرگانان قرار می‌دهد، بنابراین عرضه و تقاضای کالا در بازارهای گوناگون نیز دستخوش مسائل گوناگون نمی‌شود.
خوشبختانه، طی سه سال گذشته شاهد افزایش حجم تجارت خارجی کشور بودیم؛ به گونه‌ای که بنا بر آمارها، شاید بتوان گفت حدود ۳۰ درصد  مبادلات  ارزی ایران افزایش داشته و حجم تجارت خارجی ایران را حدود ۹۰ یا  نزدیک ۱۰۰ درصد ارتقا داده است. با توجه به اینکه حجم تجارت خارجی کشور افزایش یافته است، آمریکا نمی‌تواند شبیه گذشته به اقتصاد و بازارهای ایران، به ویژه بازار ارز ضربه بزند و برآن شوک وارد کند؛ لذا چون این عوامل وجود ندارد، وارد کردن شوک‌های ارزی نیز ممکن و اثرگذار نیست و مانند گذشته نمی‌تواند اثرات چندانی بر بازار ارز بگذارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات